Iedereen houdt van dingen GRATIS krijgen, ik ben er zeker van dat jij ook al eens deelnam aan een Instagram giveaway. Instagram is een fantastisch kanaal waarop je kunt inspelen op de wens van je (huidige en toekomstige) publiek om iets-voor-niets te krijgen.
Als je geïnteresseerd bent in het opbouwen van je Instagram-aanhang en het aantrekken van nieuwe potentiële klanten, dan kan een Instagram giveaway je helpen om buzz te creëren bij je ideale doelpubliek!
3 eenvoudige stappen voor het organiseren van een succesvolle Instagram giveaway
Je hebt een duidelijk doel nodig
Of je nu een fotograaf, bloemist, grafisch ontwerper bent of actief bent in een andere creatieve sector, ik weet zeker dat het runnen van je dagelijkse bedrijf, terwijl je je to-do-lijstjes bijhoudt, je al druk genoeg bezig houdt. Daarom is het zo belangrijk dat je je tijd verstandig besteedt om het risico van overweldiging te vermijden, wat je productiviteit in gevaar kan brengen en uitstelgedrag kan veroorzaken.
Volgens de auteur van 'Atomic Habits', James Clear, heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat "implementatie-intenties alleen werken als je je op één ding tegelijk richt". Door je aan één enkel doel voor je Instagram giveaway te houden, kun je je inspanningen verdubbelen en je impact maximaliseren. Het stelt je ook in staat om je strategie specifieker af te stemmen en het succes van je giveaway beter te monitoren.
Voorbeelden van doelen voor Instagram giveaways:
Een klant boeken
Je aantal Instagram volgers laten groeien
Meer betrokkenheid op je profiel krijgen
Meer e-mailabonnees krijgen
Meer leads/verkeer voor je website genereren
Gebruikers gegenereerde inhoud (UGC) creëren
Je Facebook Pixel vullen
Kies een doel dat de grootste impact op je bedrijf zal hebben, met het potentieel om niet alleen één gebied, maar meerdere gebieden te beïnvloeden.
Kies een eenvoudige call-to-action
Eén call-to-action is meer dan genoeg. Dit bepaalt hoe gebruikers aan je Instagram giveaway kunnen deelnemen en hoe eenvoudiger je het maakt, hoe beter. Als je te veel acties van gebruikers vraagt, zal dat hen ontmoedigen om deel te nemen (waardoor de grootte van je deelnemerspool wordt beperkt) of voldoen niet genoeg gebruikers aan de juiste toegangscriteria. Maak het mensen niet te moeilijk, anders zullen ze niet meedoen.
Ideëen voor een call-to-action voor je Instagram giveaway:
Vul een formulier in om deel te nemen
Tag 3 vrienden
Deel op stories
Volg mij
Sla deze post op
Reageer hieronder
Je oproep tot actie moet direct overeenkomen met het doel van je giveaway.
Bijvoorbeeld, als je je IG-aanhang wilt vergroten, moet je oproep tot actie 'tag 3 vrienden' of 'volg mij' zijn en niet 'vul een inschrijfformulier in'.
Werk samen met vrienden en andere mensen in je branche
Je kunt samenwerken met vrienden in je branche om een virale en meer aantrekkelijke giveaway te organiseren! Door samen te werken met meer mensen, kun je effectief je bereik vergroten en je waarde aantrekkelijker maken. Als je bijvoorbeeld een trouwfotograaf bent die een pakket weggeeft, kun je mogelijk samenwerken met andere relevante brancheleveranciers waar verloofde koppels baat bij kunnen hebben op hun trouwdag. Bijvoorbeeld, een videograaf, een trouwambtenaar, een bloemist, een haar- en make-upartiest, en de lijst gaat maar door!
Zolang je je aan een thema houdt, is het een geweldige kans om je vrienden in de branche zichtbaar te maken en samen te groeien!
BONUS: 6 extra tips voor Instagram-giveaways
🖤 Voeg een tijdslimiet toe aan je giveaway
Zorg ervoor dat je gebruikers een duidelijke deadline geven om deel te nemen aan je giveaway. Dit zal helpen om een gevoel van urgentie te creëren en de betrokkenheid sneller te verhogen. Vermeld ook waar, wanneer en hoe de winnaar zal worden aangekondigd, zodat gebruikers op de hoogte kunnen blijven.
🖤 Het kiezen van je winnaar
Om eerlijkheid te waarborgen, moet je willekeurig een winnaar selecteren voor je giveaway. Zoek op Google naar "Instagram winnaar generator" of "Instagram giveaway picker" en je zult veel gratis en betaalde opties vinden om je te helpen een willekeurige winnaar te kiezen. Zodra je je winnaar hebt gekozen, controleer dan dubbel of ze aan de regels voor deelname aan je giveaway hebben voldaan.
🖤 Instagram voorwaarden & condities
Naast het bepalen van je eigen regels voor deelname, moet je ook rekening houden met de richtlijnen voor promoties van Instagram.
🖤 De lancering en promotie van je giveaway
Je giveaway zal niet viraal gaan na het maken van een enkele Instagram-post, dus je zult wat extra inspanning moeten leveren om het te promoten. Controleer je publieksinzichten voor de beste tijden om te posten om het bereik van je eerste bericht te maximaliseren. Maak 'herinnerings'-berichten om gedurende je giveaway te delen. Maak gebruik van al je online marketingkanalen, zoals je Facebook-pagina, e-maillijst en/of een blogpost.
🖤 Het evalueren van de resultaten van je giveaway
Je wilt de voortgang van je giveaway van begin tot eind voortdurend in de gaten houden. Op deze manier kun je bepalen of er meer inspanning nodig is op bepaalde gebieden. De gegevens die je bijhoudt, zijn afhankelijk van de doelen van je giveaway. Nadat je giveaway is afgerond, gebruik je je analytische gegevens om meer te weten te komen over je publiek, zoals demografie, geografische locatie en piektijden van activiteit. Hierdoor krijg je waardevolle inzichten voor toekomstige giveaways en je algemene posts op Instagram en andere sociale media kanalen.
🖤 Het opvolgen van je giveaway
Mensen zitten ongetwijfeld te wachten op de aankondiging van de winnaar, dus zorg ervoor dat je je aan de beloofde aankondigingsdatum houdt en deze deelt. Zorg ervoor dat je de mensen enthousiast maakt en het spannend maakt, vooral voor je winnaar! Vergeet ook niet om alle andere deelnemers te bedanken voor hun deelname en, indien relevant, ze op de hoogte te stellen van komende verkopen of toekomstige wedstrijden.
Nu is het jouw beurt!
Instagram giveaways zijn een geweldige manier om je producten of diensten te promoten onder nieuwe fans, je aanhang te vergroten en je betrokkenheid te vergroten. Zolang je het relevant houdt voor je bedrijf en doelen, is het ook ontzettend leuk om te doen! Hou vooral dit in je achterhoofd, hoe eenvoudiger je je giveaway maakt, hoe beter het zal werken.
Ik hoop dat deze post je wat inspiratie heeft gegeven voor dingen om te proberen tijdens je eerste/volgende Instagram giveaway. Veel succes!