Als fotograaf en visuele creatieveling ben je handig met je camera en navigeer je moeiteloos door Adobe Lightroom als een professional, maar als het op bloggen aankomt, voelt het als een lastig karwei. De angst om te schrijven houd je weg van je keyboard en je schuift de taak 'blog bijwerken' steeds verder naar beneden op je to-do-lijst, en stelt het uit zolang je kunt. (to-do sinds vorig jaar)
Of je nu zelfvertrouwen mist in je schrijfvaardigheden of geen idee hebt waar te beginnen, onthoud dit - je moet ergens beginnen, oefening baart kunst! Hoe meer je onderzoek doet naar het soort inhoud waar jouw ideale publiek naar op zoek is en hoe meer je oefent, hoe beter en sneller je wordt in het schrijven van je nieuwe blogposts.
In plaats van eindeloze recente trouwherinneringen te produceren of lukraak artikelen te schrijven, moet je eerst beslissen wat het doel van je blog is en voor wie je schrijft. want uiteindelijk wil je dat potentiële klanten het lezen op een moment dat ze overwegen om een fotograaf in te huren. Nadat je deze twee stappen hebt aangepakt, krijg je de duidelijkheid die je nodig hebt om de rest van het artikel te schetsen en te schrijven.
Hier zijn 9 sterke tips over hoe je aan je volgende blog kan beginnen:
BEPAAL HET DOEL VAN JE BLOGARTIKEL. Zorg ervoor dat al je inspanningen in lijn zijn met je doelen. Of het nu gaat om het promoten van een nieuw fotografiepakket of het delen van jouw expertise over alles wat met trouwplanning te maken heeft, jouw aanpak bij het bloggen is niet anders. Neem de tijd om te identificeren wat je wilt bereiken door je nieuwe blogpost te publiceren. Enkele voorbeelden van blogdoelen zijn: - Vergroten van de naamsbekendheid en het aantrekken van een nieuw publiek - Verhogen van het verkeer naar jouw website - Introductie en/of uitleg van jouw producten en diensten - Beantwoorden van veelgestelde vragen en het oplossen van pijnpunten - Bijdragen aan een actueel onderwerp - Belangrijk nieuws delen dat relevant is voor jouw publiek - Jouw mailinglijst onderhouden en jouw bestaande publiek van dienst zijn - Verbeteren van jouw algehele SEO-prestaties door te ranken voor specifieke termen en backlinks te genereren.
BEPAAL VOOR WIE JE EEN BLOGPOST SCHRIJFT. Je moet altijd tijd besteden aan het bestuderen van wie je doelgroep is! Val niet in de valkuil van schrijven voor de massa, want dan trek je uiteindelijk niemand aan. Denk na over wie jouw ideale klant is, welke pijnpunten zij hebben en waarom ze dat probleem willen oplossen, zodat je een oplossing kunt bieden.
KIES JE BLOGONDERWERP EN IDENTIFICEER DE BESTE SEO-ZOEKWOORDEN. Nu je het doel van je blog en je doelgroep hebt vastgesteld, kun je je concentreren op het bedenken van het onderwerp en het identificeren van de SEO-zoekwoorden waarop je wilt scoren. Maar onthoud, alleen omdat een zoekterm veel zoekvolume heeft, betekent dit niet dat je ervoor moet gaan. Veel zoekvolume betekent waarschijnlijk meer concurrentie. Hoe selectiever en op maat gemaakt jouw zoekterm is, hoe meer mogelijkheden je hebt. Bijvoorbeeld, in plaats van je blog "Beste trouwlocaties in België" te noemen, kun je kiezen voor "Top 10 intieme trouwlocaties in Gent, België". Voordat je je definitieve zoekwoorden kiest, zorg ervoor dat je je huiswerk doet door de termen op te zoeken in Google om te zien welke artikelen momenteel hoog scoren en waarom. Gebruik die hoog scorende artikelen als inspiratie!
MAAK EEN INDELING VAN DE KOPPEN EN TUSSENKOPJES VAN JE BLOGARTIKEL. Dit helpt je bij het structureren van je hele blog, wetende waar je dieper moet ingaan en wat je in elke sectie moet behandelen.
SCHRIJF JE BLOG! Zorg ervoor dat je blog makkelijk en plezierig te lezen is! Volgens HubSpot geeft 73% van de mensen toe dat ze blogberichten scannen, terwijl slechts 27% ze grondig leest. Zorg er dus voor dat je je blogartikel onderbreekt met tussenkopjes en dat elke alinea kort en behapbaar is.
OPTIMALISEER JE BLOG VOOR SEO VOORDAT JE PUBLICEERT. Gebruik zoekwoorden in koppen en tussenkopjes, en verweef ze in de tekst - maar onthoud, SPAM je blog niet blindelings met zoekwoorden. Schrijf eerst voor mensen, daarna voor Google. -Als je van plan bent om de ultieme gids over het plannen van een bruiloft in Gent te schrijven, kun je kijken naar de "Mensen stellen ook de volgende vragen" sectie in de zoekresultaten van Google voor verdere SEO-begeleiding en inspiratie. Selecteer de meest relevante vragen en gerelateerde onderwerpen en gebruik ze als subkopjes. Bijvoorbeeld, naast het praten over de beste trouwlocaties in Gent, kun je ook deze populaire vragen behandelen: - "Wat is de gemiddelde kosten van een bruiloft in Gent?" - "Hoeveel kost een luxe bruiloft in Gent?" - "Wat is de beste maand om te trouwen in Gent?" - "Hoe organiseer ik een trouw in Gent" - "Elopement in Gent organiseren"
TIJD OM JE BLOGPOST TE VERSPREIDEN. Breng zoveel mogelijk verkeer naar je nieuwe blogpost, dus wees niet verlegen - kondig het aan de wereld aan! Je kunt dit organisch doen door het te delen via je sociale feeds, nieuwsbrieven, Facebook-groepen, forums, enz.
HERGEBRUIK JE BLOG. Je hebt veel tijd geïnvesteerd in het schrijven van deze blog, dus zorg ervoor dat je het effect maximaliseert. Je kunt je blog gemakkelijk hergebruiken door het artikel op te delen in een Instagram-carrousel, een YouTube-video op te nemen, het om te zetten in een leadmagneet... enz.
VOLG DE PRESTATIES VAN JE BLOG. Houd de resultaten van al je inspanningen bij om ervoor te zorgen dat je voortdurend nieuwe kansen identificeert. Als het goed presteert, neem dan de tijd om het regelmatig bij te werken met nieuwe, relevante informatie.
Mik op consistentie - oefening baart kunst! Als je wilt dat je blogberichten jouw marketinginspanningen aanvullen, moet je ijverig zijn. Dit betekent geen blogs meer schrijven zonder een plan en vasthouden aan een consistent publicatieschema. Of je nu elke twee weken of maandelijks een nieuwe blog publiceert, maak er een gewoonte van en geen taak die je "doet als je tijd hebt".
Laat je niet ontmoedigen als je blogberichten niet zo goed presteren als je had gehoopt - dit geeft je de mogelijkheid om de zwaktes te vinden die je kan aanpakken en om tijdens het (her)schrijven de bovenstaande leerpunten toe te passen voor je volgende artikel! Succes met het schrijven van je volgende blogpost!